De ondernemer voert aan dat op deze manier de naheffingstermijn van vijf jaar feitelijk wordt opgerekt tot 10 jaar. Hierin gaat de rechter niet mee. Volgens de rechter staat vast dat het boekenonderzoek nieuwe feiten heeft opgeleverd, die navordering mogelijk maken. De Belastingdienst hoeft niet bij iedere ondernemer elk jaar de samenstelling en ouderdom van BTW-schulden op de balans te onderzoeken.

Tip: Vanaf 2013 doet de Belastingdienst projectmatig onderzoek naar BTW-schulden op de balans. Om naheffingen en boetes te voorkomen, adviseren we u, als dat nodig is, tijdig een suppletieaangifte te doen en deze op tijd te betalen.

Wat is de reden van deze versoepeling? Het uitzendbureau krijgt zo meer tijd om de identiteit van de kandidaat te checken en te onderzoeken of hij in Nederland mag werken. De kandidaat kan zo, als er een opdracht komt, direct aan de slag.

Een uitzendbureau mag per 1 januari 2018 direct bij de inschrijving een kopie van het identiteitsbewijs maken en deze maximaal vier weken bewaren. Als de kandidaat niet in deze periode voor het bureau gaat werken, moet de kopie worden verwijderd. En uiteraard ook als de kandidaat daarom vraagt.

Tip: In verband met privacywetgeving dient het uitzendbureau deze procedure zorgvuldig vast te leggen, te communiceren en na te leven.

Bij een opzegging door een werknemer moet sprake zijn van een duidelijke en ondubbelzinnige verklaring. Volgens de werkgever heeft de kok gezegd dat het werk te zwaar was, dat zijn problemen thuis niet te overzien waren en dat hij niet meer zou komen. Ook heeft hij gezegd dat hij niet meer kon en “er klaar mee was” of woorden van dergelijke strekking. Dat is geen expliciete opzegging van de arbeidsovereenkomst, maar dient als een ziekmelding te worden opgevat.

Zelfs als de kok in dit gesprek de arbeidsovereenkomst per direct had opgezegd, zou op de werkgever een onderzoekplicht rusten. Wist de kok wel wat hij deed en overzag hij de gevolgen daarvan? Niet is gebleken dat de werkgever hiernaar heeft doorgevraagd. Kortom: de kok krijgt gelijk.

Tip: Als een werknemer uitlatingen doet die kunnen betekenen dat hij de arbeidsovereenkomst wil opzeggen, dient u als werkgever altijd door te vragen.

Een echtpaar dat in een huurwoning woonde, kocht 130 kilometer verder een recreatiewoning en financierde deze met een hypothecaire geldlening. Volgens het echtpaar overnachtten ze door de week vanwege hun werk in de huurwoning. In de recreatiewoning speelde zich echter hun sociale leven af. Daarom was de recreatiewoning hun hoofdverblijf, de eigen woning in fiscale zin, en konden ze de hypotheekrente in aftrek brengen.

De Belastingdienst is het daar niet mee eens. Uit het energie- en waterverbruik blijkt namelijk iets anders. Bovendien verblijven ze in tijd berekend voornamelijk in hun huurwoning. De bankafschriften maken het niet aannemelijk dat vrijwel alle boodschappen in de omgeving van de recreatiewoning worden gedaan. De rechter stelt de Belastingdienst in het gelijk, dus geen aftrek hypotheekrente.

Let op: Een fiscaal etiket op een woning plakken is niet voldoende. Het gaat om de werkelijke feiten en die moet u onderbouwen. De Belastingdienst, en vervolgens eventueel de belastingrechter, toetst uw onderbouwing aan de regelgeving.

Nog los van een eventuele loonsverhoging, gaan alle werknemers er op vooruit. Dat komt met name door de aangepaste heffingskortingen. Op minimumloonniveau geldt dat op jaarbasis, maar niet voor het loonstrookje van januari. Op dit loonniveau wordt de volledige arbeidskorting immers alleen inclusief het vakantiegeld verzilverd.

Tip: In de kamerbrief vindt u meer over de netto-effecten van het nieuwe loonstrookje en over de  koopkracht in 2018.  

Omdat in de inkomstenbelasting steeds meer onderlinge afhankelijkheden zijn verwerkt, is het lastig om van een enkele wijziging het netto-effect te bepalen. Vaak is daarvoor een volledige fiscale  inkomensberekening nodig. Zo is de bijtelling voor de eigen woning in 2018 lager dan in 2017. Maar het tarief waartegen u in de vierde schijf de hypotheekrente kunt aftrekken is ook lager dan in 2017. Daarnaast spelen andere tariefswijzigingen en wijzigingen in de algemene heffingskorting.

Tip: In deze publicatie vindt u een overzicht van de fiscale wijzigingen per 1 januari 2018.

De inspecteur legt een naheffingsaanslag op. Het gerechtshof berekent het privégebruik van de woning aan de hand van de oppervlaktes van de nuttige ruimtes van de woning. Het deel van het dak met de zonnepanelen staat niet meer alleen ten dienste van de nuttige ruimtes in de woning, maar ook van de energieopwekking. Dat deel van het dak heeft door dit gewijzigde gebruik volgens het hof een extra functie verkregen en dient daarom te worden aangemerkt als nuttige ruimte. De nuttige ruimtes van de woning met zakelijk gebruik zijn door plaatsing van de zonnepanelen toegenomen met 10,9 m², waardoor het totale privégebruik van de woning 74,2% is. Het hof vermindert de naheffingsaanslag.

Let op: Plaatsing van zonnepanelen kan effect hebben op de BTW-positie van uw woning. Het zakelijk gebruik neemt toe. Stem tijdig af met uw adviseur voor een correcte berekening.

In deze zaak waren partijen het erover eens dat werknemer recht had op 1496 verlofuren. Volgens de werknemer had hij slechts 1026 uren opgenomen en had hij dus nog recht op 470 uur. De werkgever had bij einde dienstverband slechts 144 uren uitbetaald. De werknemer vond dat hij recht had op uitbetaling van nog eens 326 uur, ruim € 5.000.

Volgens de kantonrechter stelt de wet dat de werkgever verplicht is een administratie bij te houden van de door de werknemer genoten vakantiedagen. Indien de werknemer vindt dat het verlofsaldo niet klopt, zal de werkgever op basis van zijn verlofadministratie gemotiveerd moeten aangeven hoe het verlofsaldo tot stand gekomen is. Leidt dat niet tot overeenstemming, dan moet de werknemer bewijzen dat hij recht heeft op afrekening van meer uren. Maar als de door de werkgever bijgehouden verlofadministratie niet deugdelijk blijkt te zijn, dan komt dat in beginsel voor risico van de werkgever. In deze zaak bleek de administratie bij de werkgever fouten te bevatten. De werknemer kreeg gelijk.

Tip: Goed bijhouden, controleren en afstemmen van de verlofadministratie is voor u als werkgever van financieel belang. Bij fouten en verschillen loopt u het risico dat u opgenomen verlofuren alsnog kunt gaan afrekenen.

Het antwoord van zowel rechtbank als gerechtshof luidt helaas: nee. Vast staat dat de melding ruim buiten de driemaandstermijn viel. Het argument van de ondernemer dat hij niet wist van die termijn, gaat niet op. Een belastingplichtige moet dat zelf uitzoeken. De Belastingdienst kan de wettelijke termijn ook niet wegens goede trouw van een belastingplichtige buiten werking stellen.

Tip: Voor ondernemersfaciliteiten moet u vaak zelf direct iets doen. Denk aan het bijhouden van uw voor uw onderneming gewerkte uren. Als u wacht totdat u aan de slag gaat met de aangifte inkomstenbelasting, bent u te laat. In dit geval is vereist dat de ondernemer zijn milieuvriendelijke investering uiterlijk binnen drie maanden volgens de voorgeschreven procedure meldt.

Voor opdrachtgevers komt er een opdrachtgeversverklaring. Die ontvangt de opdrachtgever na het invullen van een nog te ontwikkelen webmodule. In die module zal het gezagscriterium, als onderdeel van de arbeidsovereenkomst, zo veel mogelijk worden verduidelijkt. Daarmee heeft de opdrachtgever zekerheid over het (niet) verschuldigd zijn van loonbelasting en premies werknemersverzekeringen zolang wordt gewerkt conform ingevulde antwoorden in de webmodule.

Het kabinet treft daarnaast maatregelen om schijnzelfstandigheid aan de onderkant van de arbeidsmarkt te voorkomen en professionals aan de bovenkant meer ruimte te geven. Het streven is deze maatregelen, alsmede de opdrachtgeversverklaring, per 1 januari 2020 in werking te laten treden.

Naast het verduidelijken van het gezagscriterium ten behoeve van de webmodule zal het kabinet de wet zo aanpassen dat gezag voortaan meer getoetst wordt op basis van materiële in plaats van formele omstandigheden. Dit is complexe materie die mogelijk alle werkenden raakt. Om de introductie van de andere maatregelen hiermee niet te belasten, pakt het kabinet dit separaat, maar voortvarend op.

Tip: Het blijft nog zeker twee jaar spannend rond de zzp-er. Zorg dat u als opdrachtgever, werkgever en zzp-er op de hoogte blijft van de laatste stand. Dan kunt u tijdig uw richting bepalen.