Linkedinprofiel leidt tot ontslag op staande voet
De werknemer paste voorafgaand aan het ontslag na een aantal verzoeken wel zijn functiebenaming aan, maar in de kopregel liet hij Marketing en PR staan, terwijl hij daar bij de huidige werkgever niet meer verantwoordelijk voor was.
Hij gaat naar de rechter om het ontslag aan te vechten. Volgens de rechter hoeft een werkgever niet te accepteren dat een werknemer zich naar buiten toe ten onrechte presenteert als verantwoordelijke voor marketing en PR van het bedrijf. Als de werknemer hardnekkig weigert zijn LinkedInprofiel in overeenstemming te brengen met de actuele werksituatie, levert dat een dringende reden op die ontslag op staande voet rechtvaardigt.
De werknemer eist bij de rechter tevens een transitievergoeding. En die krijgt hij. De rechter vindt het gedrag van de werknemer opzettelijk en kinderachtig, maar het vond plaats tegen de achtergrond van onderhandelingen over het einde van de arbeidsovereenkomst op initiatief van de werkgever.
Tip: Als werkgever kunt u belang hebben bij een correcte functieweergave van uw medewerker op social media. Dat kunt u afdwingen.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!